|

در صحن شورای شهر تهران چه گذشت

نشانی تاکسی‌های برقی کجاست؟

آن زمان که مدیران شهری از برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌گفتند، برخی از کارشناسان نگران بودند که تهران هنوز زیرساخت‌‌های لازم را برای این تعداد خودروی برقی ندارد و بهتر است تهران به‌تدریج برقی شود تا مشکلات در جریان این تحول مشخص و به‌تدریج برطرف شود. مرکز پژوهش‌‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد که برقی‌سازی با این حجم روشی اقتصادی نیست؛

نشانی تاکسی‌های برقی کجاست؟

شرق:‌ آن زمان که مدیران شهری از برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌گفتند، برخی از کارشناسان نگران بودند که تهران هنوز زیرساخت‌‌های لازم را برای این تعداد خودروی برقی ندارد و بهتر است تهران به‌تدریج برقی شود تا مشکلات در جریان این تحول مشخص و به‌تدریج برطرف شود. مرکز پژوهش‌‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد که برقی‌سازی با این حجم روشی اقتصادی نیست؛ اما همان زمان تعدادی از اعضای شورای شهر با آرامش در واکنش به این گزارش‌‌های کارشناسی اعلام می‌کردند که منتظر انقلاب برقی‌شدن حمل‌ونقل نباشید و اگر این وعده‌ها محقق هم شود، به‌تدریج خواهد بود. شهرداری تهران اعلام کرد خطوطی که قرار است این تاکسی‌‌های برقی فعالیت کنند، هم مشخص شده است.

 

روز گذشته در صحن شورای شهر تهران اعضا به شهردار تهران تذکر دادند که از اتوبوس و تاکسی برقی خبری نیست؟

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، درباره ورود اتوبوس‌های جدید در آبان‌ماه سال جاری به رسانه‌ها گفت درباره اتوبوس‌های برقی داخلی فکر نمی‌کنم تا پایان امسال هم بتوانند این اتوبوس‌ها را بسازند تا در اختیار قرار بگیرد. اتوبوس‌هایی که در‌حال‌حاضر تحویل داده می‌شود، معمولی و دیزلی هستند که همین‌ها نیز متأسفانه براساس آنچه وعده داده شده بود، تحویل داده نمی‌شود؛ بنابراین روز سه‌شنبه معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران در گزارشی، آمار و ارقام درباره تعداد اتوبوس‌های تحویل گرفته‌شده در سالی که گذشته، ارائه خواهند داد. تصور نمی‌کنم از ششصدوخرده‌ای دستگاه اتوبوس چیز بیشتری تحویل داده شده باشد. این تعداد از کارخانه‌های مختلف بوده که آنها هم مشکل دارند. باید شاسی این اتوبوس‌ها خریداری شود و گیربکس‌ها وارد کشور شود که تعدادی در گمرک گیر کرده. ما همه این موارد را رصد می‌کنیم و تلاش می‌کنیم مشکلات را حل کنیم. اگر این مشکلات حل شود، تعداد زیادی وارد کشور خواهد شد.

رئیس شورای شهر تهران درباره ورود تاکسی‌های برقی به کشور هم گفت: تاکسی‌ها از طریق بخش خصوصی وارد می‌شوند. در حقیقت خودشان خودروها را می‌خرند و وارد می‌کنند؛ بنابراین خیلی در این زمینه اطلاعی ندارم و اصراری هم به ورود تاکسی‌ها نداریم؛ چراکه شهرداری نمی‌تواند تاکسی‌دار شود و باید این خودروها به تاکسی‌ران‌ها واگذار شود. در این زمینه طرح‌هایی پیش‌بینی شده که براساس‌آن عمل خواهد شد. بی‌تردید اگر تاکسی‌های برقی خوب وارد شود، کار ارزنده و خوبی است. او ادامه داد: درباره تأثیر ورود خودروهای برقی بر میزان آلودگی هوا نیز باید محیط زیست این موضوع را مورد سنجش قرار دهد و نظر خود را اعلام کند. وقتی اعلام می‌شود آلودگی هوا ناشی از تردد وسایل نقلیه است، با ورود خودروهای برقی که آلودگی ندارند، همانند شهرهای دیگر دنیا می‌توانند تأثیر مثبتی بر آلودگی هوا داشته باشند. چمران در پاسخ به سؤالی درباره تأمین زیرساخت‌های لازم برای خودروهای برقی گفت: اتوبوس‌ها هنوز وارد نشده و برای تاکسی‌ها خودشان می‌توانند در خانه و با برق معمولی این خودروها را شارژ کنند و نیاز نیست که حتما از شارژرهای عمومی استفاده کنند؛ پس بخش خصوصی برای خودروهای برقی آماده است. درباره اتوبوس‌ها نیز باید شب در جایگاه‌ها شارژ شود که نیاز است تا تعداد کافی از شارژرها تأمین شود. اما علی‌اصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا، فهرستی از وعده‌‌های شهردار تهران درباره ورود تاکسی‌‌های برقی به تهران ارائه داد و در تذکری به رونمایی تاکسی‌‌های برقی اشاره کرد و گفت:‌ در مرحله اول تعداد ۸۸ دستگاه خودروی آریزو۵ برقی با رنگ‌های قرمز و آبی با حضور شهردار تهران و وزیر صمت به نمایش درآمد؛ به‌همین‌ترتیب تعداد ۱۹۸ دستگاه خودروی جکJ7 برقی به رنگ مشکی نیز در مرحله دوم در محل سازمان تاکسی‌رانی رونمایی شد. این در حالی است که همه خودروهای یادشده یا دارای پلاک شخصی هستند یا فاقد پلاک و هیچ‌کدام دارای پلاک تاکسی نیستند. از سوی دیگر برخلاف مصوبه شورای‌عالی هماهنگی ترافیک رنگ تاکسی برقی، آبی فیروزه‌ای تعیین شده است که این خودروها با رنگ‌های مشکی و قرمز رونمایی شده‌اند.

او افزود: در مرحله سوم نیز حدود ۳۰ دستگاه از خودروهایی که از چین وارد شده‌اند، رونمایی شد که رنگ آنها هم با مصوبه یادشده همخوانی ندارد و اینها هم هنوز موفق به دریافت مجوز پلاک ایران نشده‌اند و تاکنون درباره نحوه خدمات پس از فروش و نحوه انتقال تکنولوژی برای پشتیبانی و نگهداشت در داخل اقدامی نشده و شرکت خودروسازی صاحب صلاحیت نیز در این زمینه معرفی نشده. برخلاف اخبار منتشرشده و مصاحبه‌های انجام‌شده تاکنون حتی یک خودروی برقی موفق به دریافت پلاک تاکسی نشده و قاعدتا به ناوگان تاکسی‌رانی افزوده نشده است.

قائمی در ادامه درباره یارانه اختصاص‌یافته به این خودروها نیز گفت: نکته دیگر اینکه همچنان پرداخت یارانه دولتی برای این خودروها از محل ماده ۱۲ و مصوبه شورای اقتصاد هم تعیین تکلیف نشده و قراردادهای آن با شرکت «بهینه‌سازی مصرف سوخت» منعقد نشده است. تنها وعده ورود خودروی برقی به حمل‌ونقل عمومی داده شده و شواهد یا گزارشی از عملیات اجرائی آن تاکنون واصل نشده است. با صحبت، سخنرانی، وعده، سفر آموزشی و بازدید مشکل حمل‌ونقل درون‌شهری حل نخواهد شد؛ حتی به دلیل پیگیری‌نکردن موضوع نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی مدتی است که تنها خودروی موجود (سمند سورن) نیز وارد چرخه حمل‌ونقل شده و نوسازی ناوگان متوقف شده است.

عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل در ادامه خطاب به شهردار تهران، متذکر شد: تعهدات وزارت کشور درباره خودروهای من نیز انجام نشده و شهرداری نیز اقدامی نکرده و قرار بود با بودجه تخصیص داده‌شده در سال گذشته نوسازی ناوگان «ون» هم محقق شود که نشد.

اما شادی مالکی، سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی، زمان پلاک‌گذاری این تاکسی‌ها را نزدیک دانسته و گفته است: خودروهای برقی دو شرکت کرمان‌موتور و آرین پلاک ملی را گرفتند و منتظر دریافت پلاک تاکسی هستند؛ به طوری که پلاک‌‌گذاری تاکسی‌‌های برقی در انتظار نامه شورای‌عالی ترافیک است که به پلیس راهور ارسال شود تا پلاک تاکسی این خودروها داده شود. او با بیان اینکه طبق گفته شورای‌عالی ترافیک در مدت دو هفته آینده وضعیت پلاک‌گذاری تاکسی‌‌های برقی تعیین تکلیف می‌شود، گفت: رنگ تاکسی‌‌های برقی طبق مصوبه شورای‌عالی ترافیک آبی فیروزه‌ای است و با توجه به اینکه پروژه برقی‌سازی جدید است و خودروهایی که در گام‌‌های اول وارد کشور شدند، مشکی و سفید هستند، مقرر شد تا این خودروها از طریق نصب برچسب‌‌های آبی‌ فیروزه‌ای اجازه تردد در شهر را بگیرند.

مالکی با بیان اینکه ثبت سفارش‌‌های بعدی به رنگ آبی فیروزه‌ای خواهد بود، خاطرنشان کرد: فراخوان خودروهای برقی تا پایان هفته جاری منتشر می‌شود و وارد مرحله واگذاری به رانندگان خواهیم شد. در این فرایند تسهیلاتی را شهرداری تهران و تسهیلاتی را خودروساز ارائه می‌دهد که امیدواریم با استقبال رانندگان مواجه شود. او با اشاره به موضوع تعهدات وزارت کشور برای ورود ون‌‌های تازه‌نفس به سیستم حمل‌ونقل عمومی هم توضیح داد: وزارت کشور از محل ۶۴۰ ونی که قرار بود به ما تحویل بدهد، ۱۹۲ ون را تحویل داده که ۴۰ ون پلاک‌گذاری نشده است. علت تأخیر وزارت کشور این است که این نهاد در انتظار الحاقیه‌ای است که با ایران‌خودرو بسته شود و به دنبال آن به بقیه تعهدات خود عمل کند که شهرداری به طور مستمر پیگیر موضوع است.

شرکت کنترل ترافیک چه زمانی زیان‌ده شد؟

روز گذشته گزارش حسابرسی شرکت کنترل ترافیک برای سال مالی 1400 و 1401 هم در صحن شورای شهر قرائت شد. در جریان بررسی این گزارش‌ها جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر، گفت: در‌حالی‌که اساسنامه در انتصاب مدیرعامل شرکت رعایت نشده و شرکت از سود عملیاتی در سال ۹۹ به زیان عملیاتی رسیده است. مطالبات پیمانکاران پرداخت نشده، دعاوی مختلف در محاکم قضائی دارد، پرونده مالیاتی و دیگر حقوق دولتی در محاکم مربوطه مطرح است؛ پس چگونه حسابرسان وضعیت را مطلوب اعلام کرده‌اند، دیگر چه اقدامی باید انجام می‌شد تا وضعیت این شرکت‌ مشروط اعلام شود. او ادامه داد: شرکت کنترل ترافیک بین ۲.۶۷ تا ۳ درصد هزینه کارگزاری دریافت می‌کند و به‌هیچ‌وجه حقوق‌بگیر شهرداری نیست. تشکری‌هاشمی با تأکید بر اینکه دست‌کم باید شرکت درباره تجدید ارزیابی اقدام می‌کرد که مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت نشود، گفت: مسئولان شرکت به فکر چاره بیفتند. شواهد نشان می‌دهد وضعیت شرکت کنترل ترافیک به شکل ساماندهی‌شده‌ای در حالت اضمحلال است درحالی‌که اگر به سوابق سال‌های پیش نگاه کنیم، هیچ‌کدام از این مشکلات وجود نداشتند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: مگر می‌شود یک ساختمان چند ده‌ هزارمتری که در مالکیت شرکت است، ۱۲ میلیارد تومان قیمت داشته باشد؟ مشخص است که این ساختمان به تجدید ارزیابی نرفته است. فارغ از گزارش حسابرسی، به نظر می‌رسد اراده‌ای وجود دارد که می‌خواهد این شرکت را در اصطلاح عامیانه، به خاک سیاه بنشاند. تقاضای من این است که شرکت فوق تخصصی را که از بین رفته است، بار دیگر احیا کنند و به جای اینکه هر روز برای حل‌وفصل دعاوی خود در دادگاه‌ها باشد، فعالیت‌های تخصصی خود را انجام دهد. سیاست‌های تحمیلی که به شرکت کنترل ترافیک وارد می‌شود، وضعیت شرکت را به این شکل رسانده است. ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، هم گفت: ارزیابی من از شرکت کنترل ترافیک، این است که وضعیت مطلوبی ندارد. مطابق با بند ۱۲ سال مالی ۱۴۰۰، شش مدیر‌عامل تغییر کرده که انتخاب مدیران عامل نه براساس قانون تجارت و نه بر مبنای اساسنامه شرکت بوده است. این شرکت به پیمانکارانش بدهکار است. ۱۰۴ برابر سرمایه شرکت، زیان‌ده است. حسابرسی‌ها را اگر نگاه کنید، همه اقدامات تکرار شده و هیچ‌کدام از تکالیف شورا عملیاتی نشده است. این یعنی وضعیت شرکت مطلوب نیست و باید فکری جدی برای 

آن کرد. مهدی اقراریان، عضو شورا، در طرح تذکری با بیان اینکه بودجه سال 1401 دارای پیوست است، گفت: این شرکت مشمول ماده ۱۴۱ شده و از سویی دیگر از سال ۹۹ به بعد شاهد این هستیم که شرکت نه‌تنها سودده نبوده؛ بلکه دچار زیان شده است و این اتفاق در دوره مدیریت جدید رخ داده و حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هم دارای طلب انباشت و به همین میزان هم بدهکار است. او افزود: این در حالی است که به نظر بنده شهرداری تهران مدعی است که درآمد دارد. سال قبل دو هزار میلیارد تومان در دقیقه آخر برای خانه‌‌های مردم اضافه شد. اتفاقی که افتاد، این بود که شهرداری در پایان سال مردم را دعوت کردند که برای شش ماه آینده برات‌کارت بگیرند. این عضو شورا با ذکر این نکته که چه کسی خانه خود را با برات‌کارت می‌فروشد؟ ادامه داد: محتوای مصوبه ما یک مصوبه نقدی بوده است. اینکه چه درباره مسائل مالی شهرداری می‌گذرد، باید مفصل درباره آن صحبت کرد؛ اما این موضوعات در این موارد باید شفاف و مسئولان امر باید پاسخ‌گو باشند. محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا، نیز در توضیحی عنوان کرد: زمانی که ما برای شرکت‌ها کمک زیان تصویب می‌کنیم، مبحث سود در این قاعده بی‌معناست؛ مگر اینکه زمینه درآمدزایی برای این قبیل شرکت‌ها فراهم شود و نیازی به حمایت مالی از شهرداری نباشد. میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورا، با تأکید بر اینکه شرکت موظف به تعیین تکلیف مالیات بر عملکرد و ارزش‌افزوده بیمه شرکت در سنوات گذشته در مدت یک ماه است، گفت: شرکت موظف است درباره پیگیری دعاوی در مراجع قضائی اقدام و این دعاوی را تعیین تکلیف کند. همچنین باید در راستای رفع انحلال شرکت برای تعیین تکلیف بدهی انباشته اقدام شود. در ادامه این جلسه حمید برادران، سرپرست شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران، گفت: قراردادهایی که ما پیگیری می‌کنیم و درآمدها در آن مقایسه می‌شود، در مقایسه با عملکردی که داریم، درآمد بسیار پایینی است.

او افزود: بعد از اینکه حسابرس تعیین می‌شود، می‌توانیم افزایش سرمایه دهیم. ما ۲۲۴ میلیارد تومان برآورد جدید داریم و از سال ۱۴۰۱ که حسابرس به ما معرفی شد، شرکت کنترل ترافیک نتوانست افزایش سرمایه دهد. این انباشت سنواتی است و از سال ۱۳۹۳ وجود داشته و کم و زیاد شده است. برادران با بیان اینکه ما نامه‌هایی برای افزایش سرمایه ارسال کردیم، یادآور شد: در طول یک‌ونیم سال گذشته اختلالاتی ایجاد شده؛ اما فرایند درستی که طی می‌شود، ماهیت مدیریت ترافیک است. ما به اندازه‌ای به سمت نصب تجهیزات رفتیم که خروجی آن را نه شهروندان دیدند و نه در کنترل ترافیک محسوس بود؛ بنابراین به سمتی رفتیم که کمک‌کننده باشیم. دیدگاه جدید دیدگاه بدی نیست و شاید در یک سال باقی‌مانده برنامه ما آورده مناسبی داشته باشد. گزارش حسابرسی شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران در سال‌‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در نهایت به تأیید اعضای شورای شهر رسید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها