|

اتهام بی‌اخلاقی به بازیگران

چند وقتی است که سریال «افعی تهران» با بازی «پیمان معادی» در شبکه نمایش خانگی فیلم‌نت در حال اکران است. این سریال درباره ساخت فیلمی سینمایی درباره قاتل پیرمردها و افراد کودک‌آزار است. چگونگی ساخته‌شدن یک اثر سینمایی و مشکلات ناشی از کمبود بودجه، رفتارهای توهین‌آمیز سرمایه‌گذار و تحمیل نظراتش به پروژه صحنه‌هایی از این سریال را در بر می‌گیرد. او مدام سینماگران را با ابزار پول تحت فشار قرار می‌دهد.

چند وقتی است که سریال «افعی تهران» با بازی «پیمان معادی» در شبکه نمایش خانگی فیلم‌نت در حال اکران است. این سریال درباره ساخت فیلمی سینمایی درباره قاتل پیرمردها و افراد کودک‌آزار است. چگونگی ساخته‌شدن یک اثر سینمایی و مشکلات ناشی از کمبود بودجه، رفتارهای توهین‌آمیز سرمایه‌گذار و تحمیل نظراتش به پروژه صحنه‌هایی از این سریال را در بر می‌گیرد. او مدام سینماگران را با ابزار پول تحت فشار قرار می‌دهد. حالا انگار شخصیت سرمایه‌گذار از این سریال پا به عرصه عمومی گذاشته است. دو روز پیش دو دقیقه از گفت‌وگوی تصویری نایب‌رئیس نماوا با دیجیاتو در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. «محمدحسن شانه‌ساززاده»، مؤسس و رئیس هیئت‌مدیره شاتل (مالک نماوا) از سرمایه‌گذاری دو هزارمیلیاردی در نماوا خبر داده و گفته است برای ساخت یک قسمت سریال دست‌کم سه میلیارد تومان هزینه نیاز است و برای هر قسمت سریال سووشون هشت میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

اما سخنان او در ادامه رنگ‌وبوی توهین می‌گیرد. او می‌گوید: «بازیگران خیلی بی‌اخلاق‌اند، یک مدت من خیلی در نماوا وقت می‌گذاشتم. آنها به قرارداد و حرف‌شان متعهد نبودند. من در چند صنعت مختلف بوده‌ام؛ از لوازم خانگی، کاشی سرامیک تا خودرو. من به بی‌اخلاقی اینها ندیدم. اسمش هم هست که هنرمند هستند و فرهیخته‌اند و فرهنگی».

او در پاسخ به اینکه امیدوارم سینماگران بایکوت نکنند،‌ گفت: «اول و آخرش پول است، پول بده، هر کاری می‌کنند».

در واقع او با این جملات این باور را القا کرده که بازیگران افراد بی‌اخلاقی هستند که فقط پول را می‌شناسند!

برو سرامیک بفروش

پس از انتشار این سخنان، همایون ساعدیان، مازیار میری و حسین فرحبخش واکنش نشان دادند. همایون اسعدیان گفت: «آقای شانه‌ساززاده یکی از مدیران ارشد نماوا با حرف‌هایی که بیشتر زیبنده خودشان است، بازیگران و تهیه‌کنندگان سینمای ایران را مورد نوازش قرار دادند! من در 40 سال گذشته شاهد این میزان از وقاحت در اظهارنظر کسی درباره هنرمندان نبودم و این صحبت‌ها بی‌سابقه است؛ به‌ویژه وقتی سؤال‌کننده از آقای شانه‌ساززاده می‌پرسد نگران همکاری‌نکردن بازیگران و تهیه‌کنندگان پس از این حرف‌ها نیستید؟ می‌گوید پول که بدهید، می‌آیند!».

این کارگردان ادامه داد: «قیاس به نفس می‌فرمایید جناب شانه‌ساززاده! دست‌کم برای منی که در دو پروژه با شما کار کردم و چیزهای بسیاری از شما دیدم، این حرف‌ها باعث تأسف است. جناب شانه‌ساززاده برای حفظ حرمت سینمای ایران، من، همایون اسعدیان، عضو کوچک این سینما، تا زمانی که شما در نماوا حضور داشته باشید، در هیچ سمتی با این مجموعه همکاری  نخواهم کرد».

محمدحسین فرحبخش، تهیه‌کننده سینما نیز در متنی به تندی گلایه کرد و نوشت: «بی‌اخلاقی نه در میان قاطبه هنرمندان؛ بلکه در میان مدیران برخی پلتفرم‌ها و ازجمله همین پلتفرم وجود دارد. از خودم شروع می‌کنم که فیلم من را بی‌اجازه و به‌ صورت دزدی در پلتفرم قرار داده بودند و به‌تازگی مجبور شدند بردارند. اگر یک فرد لمپن و باج‌خور تحت عنوان تهیه‌کننده کاری کرده، ربطی به جامعه تهیه‌کنندگان ندارد. به این مدیر پلتفرم توصیه می‌کنم به سراغ فروش سرامیک برود و عرصه هنر را برای اهالی هنر بگذارد. شأن خود را باید خودتان حفظ می‌کردید و با افراد معتبر هنرمندان کار می‌کردید؛ چون بخش عمده اهالی سینما افراد باشخصیت هستند، حتی آن آبدارچی صحنه».

مازیار میری نیز با ابراز تأسف از سخنان این مدیر گفت: «تأسف بزرگ‌تر از نظر من جای دیگری است؛ جایی که مدیران فرهنگی شرایطی را فراهم آوردند که افراد کاسب‌کاری نظیر ایشان عهده‌دار تصمیمات فرهنگی می‌شوند. برخلاف تصور ایشان معتقدم اخلاق و نزاکت نزد هنرمندان سینما است؛ ازاین‌رو تا زمانی که رسما از اهالی سینما عذرخواهی نکنند، از تمام پروژه‌هایی که قرار بود با این پلتفرم کار کنم، انصراف می‌دهم».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها