|

کمال تبریزی از دبیری یک جشنواره کنار کشید

روز گذشته، سوم اردیبهشت، نشست خبری فیلم اقوام ایرانی در بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد. ماه‌هاست از کمال تبریزی به عنوان دبیر این رویداد هنری نام برده می‌شود، اما در این نشست خبری عنوان شد که تبریزی به دلیل مشغله کاری و ساخت سریالی که چندین‌ماه زمان می‌برد، امکان ادامه همکاری در جشنواره را ندارد.

کمال تبریزی از دبیری یک جشنواره کنار کشید

 شرق: روز گذشته، سوم اردیبهشت، نشست خبری فیلم اقوام ایرانی در بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد. ماه‌هاست از کمال تبریزی به عنوان دبیر این رویداد هنری نام برده می‌شود، اما در این نشست خبری عنوان شد که تبریزی به دلیل مشغله کاری و ساخت سریالی که چندین‌ماه زمان می‌برد، امکان ادامه همکاری در جشنواره را ندارد.

مهدی حیدری، مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی گفت: «این جشنواره نزدیک یک سال است که توانسته موافقت اصولی خود را از سازمان سینمایی دریافت کند. ابتدا قرار بود در تبریز برگزار شود اما بنا به مصلحت‌هایی قرار شد دوره اول آن در تهران برگزار شود و از سال‌های بعد می‌تواند در شهرهای دیگر به‌خصوص در مناطق قوم‌‌نشین کشورمان برگزار شود».

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به عدم حضور کمال تبریزی در مقام دبیر جشنواره افزود: «کمال تبریزی در این یک سال همکاری بسیار خوبی با ما داشت. طبیعتا وقتی فردی می‌پذیرد که دبیر باشد، ملزم به حضور فیزیکی در کنار جشنواره است. آقای تبریزی گفت در کنار جشنواره خواهد بود. اما دبیر این جشنواره نیستند».

محمدحسین رجبی‌دوانی، رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره نیز در ابتدای سخنان خود ضمن خوشامدگویی به حضار بیان کرد: «این نشست برای اعلام وضعیت و برنامه‌های برپایی نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی که به همت بخش خصوصی و دولتی به شکل مشترک برپا می‌شود، برگزار شده است».

رئیس بنیاد ایران‌شناسی همچنین بیان کرد: «وحدت اقوام ایرانی توسط دشمنان هدف گرفته شده است. درحالی‌که آرمان و وظیفه بزرگ بنیاد ایران‌شناسی این است که برای هرچه به این وحدت ملی کمک می‌کند و نقشه دشمنان را نقش بر آب می‌کند، تلاش کند. جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی در همین راستا قدم برمی‌دارد. وقتی دوستان در مؤسسه فرهنگی هنری فصل هنر پیشنهاد دادند این جشنواره با همراهی بنیاد ایران‌شناسی برپا شود، به‌شدت استقبال کردیم؛ چراکه در مسیر تقویت وحدت ملی اقوام بزرگ ایرانی است. امیدوارم با تلاش دوستان متصدی این جشنواره و ارائه آثار برگزیده در روزهای پیش‌رو، به این مهم دست یابیم و این جشنواره آغازی باشد برای حضور هرچه بیشتر سینما در ژانرهای مختلف در راستای تقویت وحدت ملی مردم شریف ایران».

حیدری در بخش دیگری از این نشست گفت: «ما در تلاش هستیم از دوره بعد جشنواره را به‌صورت بین‌المللی برگزار کنیم و به‌ویژه از کشور‌های همسایه و حوزه قفقاز آثاری را در جشنواره داشته باشیم اما برای این دوره در حوزه فیلم‌های کوتاه و مستند یک بازه شش‌ساله و در حوزه فیلم‌های سینمایی به آثاری که در یک سال اخیر تولید شده‌اند، توجه داشتیم. البته شاید با مروری بر آثار شاخصی که در سال‌های قبل ساخته شده‌اند، یک بخش جانبی نیز داشته باشیم».

او با بیان اینکه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی آشتی ملی میان سینماگران و جشنواره به وجود آورده است، گفت: «سینماگرانی از اقشار مختلف آثار خود را ارسال کردند و حتی کسانی که در جشنواره‌های دیگر شرکت نمی‌کردند، در این رویداد حاضر شده‌اند. افرادی که در هیئت انتخاب و داوری حضور دارند نیز افرادی بسیار حرفه‌ای هستند که حضور آنها نشان‌دهنده همین مسئله است. ترکیب هیئت‌داوران به‌گونه‌ای بود که شائبه‌ای برای شرکت‌کنندگان به وجود نیاید».

حیدری درباره همکاری بنیاد ایران‌شناسی با جشنواره و نحوه تهیه بودجه‌های این رویداد گفت: «با توجه به وظایف تعریف‌شده بنیاد، هرچه به معرفی تاریخ و تمدن ایران کمک کند باید در آن اهتمام داشته باشیم. جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نیز در این راستا است و بنیاد ایران‌شناسی با رغبت در کنار آن قرار گرفت. برای تأمین هزینه جشنواره تلاش کردیم با حمایت‌های مردمی کار را پیش ببریم و بعضی افراد علاقه‌مند کنارمان قرار گرفتند. البته جشنواره هزینه‌های زیادی دارد و ما از بعضی مراکز دولتی هم درخواست کمک کردیم و آنها پذیرفتند به‌صورت نقدی یا غیرنقدی از ما حمایت کنند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها