|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و هفتم اسفند

استمداد خانواده آیت‌الله منتظری از هاشمی

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی رفسنجانی روز بیست و هفتم اسفند در مورد دیدار با خانواده آیت‌الله منتظری، یکی از قضات دیوان عالی کشور و مسیح مهاجری نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

استمداد خانواده آیت‌الله منتظری از هاشمی

آقایان احمد منتظری و [محمدعلی] ایازی آمدند و با ابلاغ پیام [خانم ماه سلطان ربانی] همسر آیت‌الله منتظری، برای حل مشکل سعید منتظری که بازداشت شده، استمداد کردند. گفتم، آیت‌الله منتظری، چه هدفی را با نشر خاطرات، همراه با اهانت به امام و خوشحال کردن دشمنان دنبال می‌کنند؟ گفتند، می‌تواند عکس‌العمل فشارهای زیاد باشد و بسیاری از دوستان ایشان هم موافق نیستند و کتابی آوردند که مجموعه بیانات، اعلامیه‌ها و سخنرانی‌های آیت‌الله منتظری در دوران حصر را جمع‌آوری کرده‌اند. گفتند، وضع روحی خانواده بد است.

آقای سید جعفر شبیری، از قضات دیوان عالی کشور آمد و از اوضاع جاری کشور اظهار نگرانی کرد و خاطراتی از فتنه [ابوالحسن] بنی‌صدر [رئیس‌جمهور اسبق ایران] و حمایت آن روز روحانیت از او و انشعاب مجمع روحانیون و ... را مطرح کرد؛ برای تشبیه وضع موجود به آن زمان و خطر تضعیف قوه قضائیه، بعد از تضعیف اطلاعات و ناجا [نیروی انتظامی] و رهبری را گفت و از من خواست که مثل گذشته، برای نجات کشور، نقش ایفا کنم. از دوستان قدیمی، قبل از انقلاب است.

آقای مسیح مهاجری [مشاور رئیس‌جمهور و مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی] آمد و گفت، در محافل مستقل کشور، راه نجات انقلاب را منحصر در پذیرفتن مسئولیت ریاست‌جمهوری از سوی شما می‌دانند؛ مثل وضع بعد از جنگ. گفتم، اصلاً آمادگی برای این مسئولیت ندارم. خواستار انتشار خاطرات 1361 من در روزنامه جمهوری اسلامی شد.

عصر آقای [عباس] فیروزى، دبیر مجله پیام حوزه آمد و ضمن اظهار نظر دربارۀ خدمات مهم به انقلاب و ایران و شرح مجاهدت‌های خود و برادران و پدرش در جنگ و شهادت، گفت، کامیون پدرش که تنها وسیله معاش خانواده بوده، واژگون شده و اقساط را نمی‌توانند بدهند. خواست که کامیون دیگری، به طور قسطی داده شود که از درآمد آن، اقساط سابق را هم بدهند.

اعضای شورای مرکزی جامعه دانشگاهیان آمدند و برای واگذاری خانه‌ای که محل دفتر آنها است و مجهول‌المالک است، استمداد کردند. از جناح‌گرایی وزارت علوم انتقاد کردند و گفتند، دانشگاه‌ها را ضعیف کرده است. از مشکلات اقتصادی دانشگاهیان شکایت داشتند و خواستند که مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، سیاست‌هایی برای تقویت پژوهش و توسعه دانش، تصویب نماید.

آقای علی لاریجانی [رئیس سازمان صداوسیما] آمد و دربارۀ انتخابات ریاست‌جمهوری مطالبی داشت. عدم اطلاع از تصمیم آقای [سید محمد] خاتمی، آنها را متحیر و بلاتکلیف نگاه داشته است. در رسانه‌ها، تذکرات دیروز رهبری در مورد ننگ حمایت خارجی‌ها از بعضی جناح‌های داخلی، مورد توجه است و در رسانه‌های خارجی، آن را به عنوان حمله رهبری به آقای خاتمی و دوم خردادی‌ها، مطرح می‌کنند. تناقض اظهارات آقای محسن رضایی [دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام]، در مورد باید یا نباید حضور آقای خاتمی در انتخابات هم مورد توجه است. جناح چپ، از آن به عنوان کارشکنی تندروها در برنامه‌های آقای خاتمی استفاده می‌کنند.

در لبنان آقای شاذلی قلیبی [دبیر کل سابق اتحادیه عرب]، در سمیناری در صیدا، از هماهنگی دنیای عرب در جنگ عراق علیه ایران به نفع صدام، ستایش کرده که باعث اعتراض [جنبش] حزب‌الله [لبنان] شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها